Fast Moving Consumer Goods, dat is waar FMCG voor staat. Deze FMCG zijn producten die snel en tegen een relatief lage prijs worden verkocht. In het algemeen zijn dit niet-duurzame huishoudelijke producten, zoals voedingsmiddelen en toilet- en schoonmaakartikelen. Binnen deze branche zijn er ontzettend veel verschillende producenten. Zo heb je multinationals als P&G, Unilever en Heineken, maar ook veel nationale en internationale fabrikanten van groot en klein formaat. Marketing en sales zijn een belangrijk aspect binnen FMCG om ervoor te zorgen dat er voldoende omzet en winst wordt gemaakt.
Zoals hierboven gezegd hebben FMCG artikelen een korte levensduur en door het hoge verbruik dus een hoge omloopsnelheid. Zo kopen we dagelijks frisdrank, deodorant en andere voedingsmiddelen. Het tegenovergestelde van deze artikelen zijn dan natuurlijk duurzame consumentengoederen. Deze zijn niet zo snel aan vervanging toe, zoals keukenapparatuur. Binnen de FMCG branche maken we ook weer onderscheid tussen fast movers en slow movers. Onder fast movers vallen bijvoorbeeld zuivelproducten en andere producten met een korte houdbaarheidsdatum. Onder slow movers vallen bijvoorbeeld producten als rijst en producten in blik, deze hebben namelijk een langere houdbaarheidsdatum en worden minder vaak gekocht door consumenten.
De producten die gemaakt worden door deze fast moving consumer goods bedrijven worden voornamelijk verkocht in supermarkten. Zoals je kunt bedenken zorgt dat voor ongelooflijk veel concurrentie. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende merken pasta’s, melk, frisdranken en ga zo maar door. Ieder bedrijf heeft natuurlijk als doel om zoveel mogelijk ruimte in de schappen te kunnen hebben en nieuwe producten aan het assortiment toe te voegen. Ook nemen de kleinere FMCG bedrijven meer marktaandeel op zich en moeten grote gerenommeerde bedrijven een deel van hun marktaandeel inleveren. Dit komt vooral omdat huidige consumenten vaker kiezen voor jonge merken en niet meer vastzitten aan één bepaald merk.
De concurrentie binnen de FMCG branche is moordend. Je moet er als bedrijf dan ook alles aan doen om jezelf die schappen in te krijgen. Dit kun je doen door kwaliteit te leveren, een betere prijs dan je concurrenten te hanteren of ervoor te zorgen dat je er op het gebied van uiterlijk bovenuit schiet. Dat is waar wij als Global Co-packing voor kunnen zorgen. Samen zorgen we voor een verpakking die kwalitatief aan alle eisen voldoet en die er ook nog eens geweldig uitziet. Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem contact met ons op en wij kijken samen met u naar een passende, en snelle, oplossing.
Ons kwaliteitsbeleid is erop gericht om mens, organisatie en processen continu te verbeteren, dit alles met als doel een zeer hoogwaardig eindproduct te kunnen leveren. De basis hiervoor vormt onze eigen kwaliteitsafdeling met gespecialiseerd personeel in de food sector.
© 2023 Global Copacking