De voedingsmiddelenindustrie verandert constant en daarmee ook de verpakkingen. Omdat de behoeftes van de consument veranderen, bepalen zij in grote lijnen wat de trends worden bij voedselverpakkingen. Hierbij moet je denken aan trends zoals duurzaamheid, transparantie en de toename van online sales. Deze trends hebben daarom ook direct invloed op de verpakkingsindustrie en moet wij daarom snel kunnen schakelen. We hebben enkele trends en de gevolgen daarvan voor je op een rijtje gezet.
Transparantie
We leven in een tijd dat informatie overal en altijd beschikbaar is. Consumenten laten zich niet zo snel meer voor de gek houden en willen naast de ingrediënten graag het ‘verhaal’’ achter het product weten. Ze willen weten waar het vandaan komt en hoe het is geproduceerd. Ze zijn op zoek naar een bepaalde authenticiteit, beleving en gevoel bij een product. Daarbij worden consumenten steeds meer merk gericht en moet het bij hun normen en waarden passen. Éeén van deze waarden is bijvoorbeeld duurzaamheid. Als jij als bedrijf kan vertellen dat je als bedrijf duurzaam onderneemt dan komt dit ten goede van je imago en uiteindelijk de sales. De verpakking wordt dus steeds meer een communicatiemiddel. In Duitsland zijn ze bijvoorbeeld al heel ver met verpakkingen met een QR-code die je naar een website leidt met meer informatie.
Verschuiving naar Online Sales
Consumenten kopen steeds meer producten online en dus ook voedsel. De kunst is om deze producten heel en vers bij de klant te krijgen. Hier ligt dus een uitdaging bij de verpakkingsindustrie om innovatieve verpakkingen te maken. Daarnaast ontstaat er ook een nieuw type klant voor verpakkingsbedrijven. Verpakkingsbedrijven krijgen te maken met meerdere kleine klanten die steeds grotere aantallen afnemen. Als je als co packer hier goed op inspeelt door bijvoorbeeld meerdere verpakkingsmachines in te zetten kun je de groei van je bedrijf in korte tijd flink verhogen.
Duurzaam verpakken
Milieubewust shoppen en produceren is een big issue vandaag de dag. Plastic verpakkingen zijn een steeds groter probleem voor het milieu. Er wordt daarom steeds meer in karton verpakt en verschijnen er meer nieuwe soorten verpakkingen. Klanten van verpakkingsbedrijven willen graag maatschappelijk verantwoord ondernemen en vragen daarom om meer duurzame, minder verpakking en recyclebare verpakkingen. Toch kun je plastic niet helemaal verbannen maar als verpakkingsbedrijf kun je hier op inspelen door minder en dunner plastic te gebruiken in combinatie met kartonnen verpakkingen. Hiervoor zijn vaak wel aanpassingen in het productieproces nodig. Bijvoorbeeld een nieuwe machine of aanpassingen aan bestaande machines.
Kansen verpakkingsindustrie
Door deze trends in de voedselindustrie verandert er een hoop voor co packers. Er liggen hier echter ook kansen. Door goed naar de behoeftes van je klanten te luisteren en hierop in te spelen kun je de concurrentie voor zijn en je productievolumes behouden en verhogen.